Wzbudniki dźwięku od Dayton Audio - co to jest i gdzie się je stosuje...

Dodano:2022-10-22
Kategorie:Technicznie

CZYM JEST WZBUDNIK AUDIO?

Po prostu wzbudnik dźwięku to głośnik bez kosza i membrany. Wzbudniki działają poprzez zastąpienie tych elementów sztywną powierzchnią, która wibruje w celu wytworzenia dźwięku. Dlatego wzbudniki są często określane jako „niewidzialne” lub „uniwersalne” głośniki, ponieważ często mogą być umieszczane na powierzchniach niesprzyjających tradycyjnym głośnikom lub w miejscach, w których pożądane są ukryte głośniki.

Wzbudniki Dayton

JAK DZIAŁA WZBUDNIK?

Wzbudniki składają się z zespołu magnesów, cewki drgającej, układu zawieszenia, zacisków połączeń elektrycznych oraz pierścienia samoprzylepnego lub płytki sprzęgającej, która łączy wzbudnik z powierzchnią montażową. Gdy sygnał jest przesyłany do wzbudnika, urządzenie zaczyna
wibrować z częstotliwością sygnału, a drgania te przechodzą przez zamontowaną powierzchnię wzbudnicy emitując dźwięk.

Jak działa wzbudnik audio

DLACZEGO UŻYWAĆ WZBUDNIKA?

Technologia Surface Exciter stanowi uniwersalną, ekonomiczną alternatywę dla głośników, pozwalającą na odtwarzanie dźwięku praktycznie wszędzie tam, gdzie jest to pożądane. Problemów takich jak pogoda, ograniczenia przestrzenne, wandalizm czy widoczność można uniknąć lub zminimalizować za pomocą wzbudnicy dźwięku. Dodatkowo, wzbudniki mogą być używane w wielu projektach DIY, aby łatwo dodać dźwięk do istniejącego projektu niespecyficznego audio lub stworzyć przenośny system głośników. Dopóki dostępna jest pożądana powierzchnia do montażu i można dodać źródło wzmocnienia, wzbudniki są produktem wybieranym w wielu aplikacjach.

GDZIE UŻYWAĆ WZBUDNIKÓW?

Jedno z najczęstszych pytań dotyczących wzbudników dotyczy podłoża, rozmieszczenia i wynikającego z tego dźwięku. Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ istnieje wiele czynników, które wpływają na to, jak wzbudnik dźwięku zareaguje w indywidualnym zastosowaniu. Ponieważ wzbudniki działają wibrując na powierzchni, na której są zamontowane, same powierzchnie mogą i będą wpływać na efekt końcowy.

Na przykład montaż wzbudnika dźwięku na szkle zapewnia znacznie inny dźwięk niż montaż na arkuszu z rdzeniem piankowym. Rozmiar powierzchni, na której zamontowany jest wzbudnik, specyfikacje samego wzbudnika i wynikający z tego ruch powierzchni mają wpływ na ogólną wydajność i dźwięk, dlatego nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Chociaż wydaje się to dość skomplikowane, możliwość wykorzystania elastyczności podczas instalacji przewyższa potrzebę konkretnych specyfikacji.

Właśnie dlatego wzbudniki dźwięku są popularnym wyborem w różnych zastosowaniach, w tym:

• Kino domowe i dźwięk w wielu pomieszczeniach, gdzie widoczność jest problemem
• Łodzie, rowery, samochody, samoloty i inne środki transportu
• Elektroniczne automaty do gier, bankomaty lub kioski wykorzystujące dźwięk
• Multimedialne ekspozycje produktów, oznakowania reklamowe lub eksponaty multimedialne
• Instalacje łazienkowe, w tym wanny i kabiny prysznicowe
• Dźwięk dystrybuowany komercyjnie
• Projekty DIY, w których dźwięk jest pożądany jako dodatkowy komponent (np. ramka na zdjęcia, która pełni również funkcję głośnika Bluetooth)
• Szkoły i biura, w szczególności w salach konferencyjnych i za białymi tablicami itp.
• Instalacje na zewnątrz, gdzie czynniki pogodowe są niesprzyjającym czynnikiem dla zwykłych głośników: tarasy, werandy, miejsca na ognisko, szopy, donice, stodoły i nie tylko
• Szafki kuchenne, szafki łazienkowe, szafy, meble, ściany i inne miejsca w domu
• Przenośne powierzchnie, w tym lodówki, składane krzesła i stoły, pudełka na lunch, wagoniki itp.

Wzbudniki montaż

RODZAJE WZBUDNIKÓW

Wybór wzbudnika obejmuje szereg czynników, w tym miejsce aplikacji, rodzaj powierzchni, rozmiar i wagę powierzchni montażowej, obszar pokrycia i pożądany rezultat. Aby ułatwić zawężenie wyboru wzbudnika, przygotowaliśmy proste opisy kilku najpopularniejszych typów wzbudników dźwięku. Zwróć uwagę, że niektóre wzbudniki obejmują wiele kategorii, dlatego najlepiej jest przejrzeć wszystkie korzyści przy wyborze wzbudnika najlepiej odpowiadającej potrzebom Twojego projektu.

Mini wzbudniki:
Jak sama nazwa wskazuje, wzbudniki COIN TYPE są mniejsze i zazwyczaj mają mniej niż 2,5cm. Są idealne do zastosowań na mniejszych powierzchniach lub w zwartych obszarach, gdzie przestrzeń jest ograniczona. Wzbudniki typu monetowego są często stosowane w zabawkach, monitorach, małych szklanych obudowach itp.

Przewodzenie kostne:
Zamiast ruchu powietrza, wzbudniki BONE CONDUCTING przekształcają sygnały elektryczne w czyste wibracje mechaniczne, które stymulują kości w uchu. Mózg następnie interpretuje ten bodziec jako czysty dźwięk. Wzbudniki te są idealne do zastosowań, w których słuchacz będzie miał kontakt z powierzchnią, na której zamontowany jest wzbudnik dźwięku, takich jak stoły do masażu, rozkładane krzesła itp.

Wzbudniki wysokiej mocy:
Gdy wymagana jest zwiększona wydajność akustyczna, wzbudniki HIGH POWER zapewniają specjalistyczne rozwiązania montażowe i montaż potrzebny do zapewnienia maksymalnej mocy wyjściowej. Wzbudniki te mogą być mocowane do szerokiej gamy materiałów i w wielu kierunkach, a także mocowane do poruszających się obiektów.

Na przykład:
Dayton Audio DAEX32EP-4 Dayton Audio DAEX25FHE-4

Wzbudniki przykręcane:
Wzbudniki EXTENDED MOUNT są przeznaczone do projektów z większą powierzchnią montażową lub potrzebą solidnego mocowania ze względu na zasilanie. Często wykorzystywane w projektach domowych, takich jak drzwi, sufity podwieszane, duże okna. Wzbudniki te zapewniają przedłużoną ramę lub nogi stabilizujące, aby zwiększyć kontakt między wzbudnikiem a powierzchnią.

Na przykład:
Dayton Audio DAEX25 Sound Exciter Dayton Audio DAEX30HESF-4 Dayton Audio DAEX32EP-4

Wodoodporne:
Jeśli elementy stanowią problem, wzbudniki ODPORNE NA POGODĘ zapewniają większą elastyczność i opcje instalacji. Ich hermetycznie uszczelniona konstrukcja umożliwia instalację wewnątrz lub na zewnątrz w różnych warunkach, w tym w ekstremalnych temperaturach i ekspozycji na wodę.

Dotykowa informacja zwrotna:
Dodaj zmysł dotyku do aplikacji komputerowych dzięki wzbudnikom HAPTIC FEEDBACK. Ich ultrakompaktowa konstrukcja umożliwia włączenie do różnych zastosowań na małą skalę, takich jak rzeczywistość wirtualna, gdzie pożądana jest reakcja dotykowa.

Bass shakers:
Najbardziej znany przetwornik dotykowy, BASS SHAKERS działa na zasadzie, że bas o niskiej częstotliwości jest w większości odczuwalny, a nie słyszalny. Po zamontowaniu na kanapie lub krześle BASS SHAKERS dodają czwarty wymiar wrażeń słuchowych, ponieważ przenoszą energię elektryczną na energię mechaniczną. Niektóre fale dźwiękowe są po prostu zbyt niskie, aby je usłyszeć i dlatego są odczuwalne przez ciało, zapewniając wysoką reakcję na uderzenia w kinie domowym i grach. Wzmacniacze basowe wzmacniają również fale dźwiękowe w obszarze basu, które można usłyszeć, dodając „uczucie” części doświadczenia.

Na przykład:
Dayton Audio TT25-8 PUCK Dayton Audio BST-1 Bass Shaker

DOBÓR MATERIAŁÓW DLA WZBUDNIKÓW

W wielu zastosowaniach wzbudników powierzchniowych, materiał wzbudzanej powierzchni i zakończenie krawędzi powierzchni są podyktowane czynnikami zewnętrznymi. Jednak te opcje można zoptymalizować, aby zapewnić lepszą jakość dźwięku w szerszym paśmie z ukrytego „głośnika” utworzonego przez wzbudnik i panel. Materiał, z którym wzbudnik dźwięku jest używany, ma największy wpływ na zakres częstotliwości i wydajność wzbudnika, dlatego uogólniona krzywa odpowiedzi częstotliwości lub impedancji nie jest zwykle publikowana dla wzbudników.

Idealnym materiałem do montażu wzbudnika jest cienki, lekki arkusz materiału o wysokiej wytrzymałości na ściskanie i średniej do wysokiej wytrzymałości na zginanie. Wytrzymałość materiału na ściskanie ma największy wpływ na rozciągnięcie wysokich tonów powstałego „głośnika” (wpływa na „szczegóły” i „powietrze”), natomiast wytrzymałość materiału na zginanie wpływa na skuteczność „głośnika” w zakresie średnich i niskich częstotliwości .

Ilość sygnału akustycznego z panelu w jego efektywnej szerokości pasma zależy od masy materiału panelu i dostępnej siły pochodzącej od wzbudnika. W przypadku grubszych lub cięższych materiałów może być potrzebny większy i mocniejszy wzbudnik lub można zastosować wiele wzbudników. W miarę możliwości należy zminimalizować ciężar wzbudzanej powierzchni.

Doskonałe materiały do ​​montażu wzbudników to:

• Kompozyty warstwowe o strukturze plastra miodu z aluminium, Nomexu/Kevlaru lub papieru impregnowanego żywicą
• Kompozyty warstwowe z pianki strukturalnej lub syntaktycznej (np. Rohacell)
• Panele z tworzywa fenolowego wzmocnione tkaniną
• Panele żywiczne wzmocnione włóknem szklanym
• Arkusz tektury falistej lub o strukturze plastra miodu
• Falisty plastikowy materiał „szyld”
• Tablica plakatowa z rdzeniem piankowym z podkładem papierowym

Inne materiały, które są mniej idealne, ale nadal nadają się do obróbki, obejmują:

• Niewzmocnione panele z tworzywa sztucznego
• Prześcieradło z mylaru
• Pleksiglas lub arkusz Lexan
• Szklane okna
• Lustra
• Akustyczne płytki sufitowe podwieszane
• Tablica ścienna
• Płyty ze sklejki/MDF/OSB

Materiały, które mogą nie dawać pożądanych rezultatów:

• Panele metalowe
• Metalowe elementy konstrukcyjne
• Beton
• Drewniane belki
• Gleba

UMIESZCZENIE I INSTALACJA WZBUDNIKÓW

Gdy materiał, kształt i rozmiar powierzchni montażowej są znane, można umieścić wzbudnik dźwięku. Umieszczenie wzbudnika ma kluczowe znaczenie dla uzyskania równomiernego wzbudzenia powierzchni przy zachowaniu szerokiej dyspersji. Aby uzyskać najlepsze wyniki, wzbudniki powinny być umieszczone blisko środka powierzchni montażowej, ale powinny być przesunięte względem każdej krawędzi powierzchni tak, aby odległość od wzbudnika do krawędzi nie była nawet wielokrotnością odległości od wzbudnika do drugiej krawędź panelu, aby uniknąć gromadzenia się fal stojących.

W przypadku montażu wzbudników do płaskiego prostokątnego panelu (powszechne zastosowanie), szerokość panelu powinna być mniejsza niż 4/5 wysokości lub odwrotnie, a wyniki będą dobre
z zamontowanym wzbudnikiem w odległości 2/5 szerokości panelu z jednej strony panelu i 3/5 z drugiej strony panelu, z tą samą zależnością, jaka jest stosowana do umieszczenia wzbudnika w odniesieniu do wysokości panelu. Ta zależność zapewni zadowalające przesunięcie w celu zmniejszenia gromadzenia się fal stojących na panelu.

Wzbudniki montaż 2Jeśli panel lub powierzchnia wymaga wielu wzbudników, nie zaleca się równomiernego rozmieszczania wzbudników na powierzchni. Spowoduje to bardzo wąską dyspersję dźwięku na wyższych częstotliwościach średnich i wysokich. Zamiast tego umieść wzbudniki razem w grupie, z wzbudnikami w nierównych odległościach od krawędzi panelu i od siebie.
Instalacja większości wzbudników jest prosta. Samoprzylepna podkładka jest dostarczana z kilkoma wzbudnikami, które należy nałożyć na gładki, czysty obszar powierzchni. W przypadku innych wzbudników, które zapewniają mocowanie śrubowe za pomocą płyty montażowej, nadal zaleca się nałożenie kleju takiego jak „super klej”, klej termotopliwy lub taśma dwustronna na powierzchnię współpracującą płyty montażowej oprócz łączników mechanicznych , aby uniknąć stukania lub brzęczenia płyty montażowej o powierzchnię. Jeśli pożądane jest tłumienie wyższych częstotliwości (zazwyczaj nie jest to pożądane), można to osiągnąć za pomocą cewki indukcyjnej połączonej elektrycznie z wzbudnikiem lub przez dodanie odpowiedniej podkładki (takiej jak arkusz gumy) między wzbudnikiem a powierzchnią.

ZAKOŃCZENIE KRAWĘDZI I TŁUMIENIE

Jak napisaliśmy wcześniej, przed wypromieniowaniem do pomieszczenia przez wibrującą powierzchnię panelu, fale akustyczne najpierw przemieszczają się przez materiał samego panelu, jak gdyby był to jego własne środowisko akustyczne, z własną prędkością dźwięku. Gdy te fale biegnące w materiale panelu napotykają inną impedancję akustyczną (np. inny materiał lub krawędzi panelu), część lub całość fali biegnącej jest odbijana i rozchodzi się w nowym kierunku w poprzek panelu. W niektórych przypadkach może być pożądane zmniejszenie tej odbitej energii w celu poprawy przejrzystości i odpowiedzi przejściowej, co można osiągnąć poprzez kontrolowane zakończenie krawędzi panelu lub poprzez nałożenie miękkiego materiału tłumiącego na sam panel.

Wzbudniki montaż 3
Zaletą podatnego zawieszenia części lub całości panelu jest zmniejszenie wewnętrznie odbitej energii, ponieważ część energii jest przekazywana do podatnego materiału i nie ulega odbiciu. Podatne zawieszenie krawędzi paneli można uzyskać przy użyciu miękkiego materiału, takiego jak taśma piankowa, silikonowa kulka klejąca lub elastyczny element gumowy.
Do kontrolowania wibracji panelu można użyć innych środków. Na przykład rogi prostokątnego lub wielokątnego panelu mogą być zaokrąglone, aby zredukować odbicia o długim zaniku. Do panelu można również dodać liniowe lub zakrzywione usztywnienia, masy punktowe i elementy tłumiące (takie jak filcowe przyciski), aby kontrolować jego wibracje, ale generalnie nie są one konieczne, z wyjątkiem wysoce zoptymalizowanych zastosowań. Oprogramowanie do modelowania inżynierskiego może pomóc w zastosowaniu tych bardziej zaawansowanych funkcji tłumienia paneli lub rozmieszczenie i wykorzystanie tych elementów można określić eksperymentalnie.

Dodatkowe wskazówki

• Użycie większego panelu lub zainstalowanie wzbudnika na większej powierzchni zapewni głębsze brzmienie basów.
• Na powierzchnię montażową wzbudnika dźwięku należy wybrać materiał niemagnetyczny; montaż wzbudnika na materiale magnetycznym może zakłócać obwód magnetyczny zespołu silnika wzbudnicy i pogarszać wydajność.
• Zawieszenie panelu w centralnym miejscu zmniejszy odpowiedź basu; umieszczenie wzbudnika należy wybrać między centralnymi punktami montażowymi a krawędziami panelu, zamiast umieszczać wzbudnik blisko centralnego punktu montażowego.
• Wzbudniki są nieco mniej wydajne niż konwencjonalne głośniki. Jako bardzo przybliżoną wskazówkę, spodziewaj się wymiany jednego głośnika na dwa wzbudniki w zastosowaniach modernizacyjnych.

OKABLOWANIE WZBUDNIKÓW

Wzbudniki mogą być używane z dowolnym typowym wzmacniaczem audio, używając typowego przewodu głośnikowego. Należy jednak uważać, aby nie przeciążyć wzmacniacza niską impedancją. Ponieważ wiele systemów audio opartych na wzbudnikach korzysta z wielu wzbudnic, należy zachować ostrożność podczas podłączania wzbudników do wzmacniacza, aby wynikowe obciążenie dostarczane do wzmacniacza nie wykraczało poza minimalną impedancję znamionową wzmacniacza.

W przypadku korzystania z wielu wzbudników, jednostki mogą być połączone szeregowo lub równolegle, aby zapewnić akceptowalną impedancję dla wzmacniacza. Gdy wzbudniki są połączone szeregowo, ich impedancje sumują się (8 omów + 8 omów = 16 omów). Gdy wzbudniki dźwięku są połączone równolegle, impedancja jednej wzbudnicy jest dzielona przez liczbę wzbudnic (8 omów / 2 wzbudniki = 4 omy). Tworząc grupy wzbudników połączonych szeregowo, a następnie okablowając wiele grup szeregowo równolegle, można utworzyć szeroki zakres impedancji z grup wielu wzbudników. Zazwyczaj najłatwiej jest zastosować tę technikę na parzystych grupach wzbudników.

Poniżej znajduje się kilka przykładów okablowania szeregowo-równoległego w celu uzyskania pożądanych impedancji.

Przykład 1:
Cztery wzbudniki 8-omowe połączone dla 8-omów łącznie
Grupa serii 1: (8 omów + 8 omów = 16 omów)
Grupa serii 2: (8 omów + 8 omów = 16 omów)
16 omów na grupę serii / 2 grupy serii = łącznie 8 omów

Impedancja wzbudników 1

Przykład 2:

Osiem 8-omowych wzbudników połączonych przewodami dla uzyskania 4 omów
Grupa serii 1: (8 omów + 8 omów = 16 omów)
Grupa serii 2: (8 omów + 8 omów = 16 omów)
Grupa serii 3: (8 omów + 8 omów = 16 omów)
Grupa serii 4: (8 omów + 8 omów = 16 omów)
16 omów na grupę szeregową / 4 grupy szeregowe = łącznie 4 omy

Impedancja wzbudników 2
Uwaga: Osiem wzbudników o nominalnej impedancji 8 omów każdy nie może być połączonych szeregowo/równolegle dla 8 omów. Zobacz przykład 4 dla konfiguracji wykorzystującej dziewięć wzbudników o nominalnej impedancji 8 omów, aby uzyskać końcową impedancję 8 omów.

Przykład 3:
Osiem 4-omowych wzbudników połączonych przewodami dla uzyskania 8 omów
Grupa szeregowa 1: (4 omy + 4 omy + 4 omy + 4 omy = 16 omy)
Grupa szeregowa 1: (4 omy + 4 omy + 4 omy + 4 omy = 16 omy)
16 omów na grupę serii / 2 grupy serii = łącznie 8 omów

Impedancja wzbudników 3Przykład 4:
Dziewięć 8-omowych wzbudników połączonych przewodami dla uzyskania 8 omów łącznie
Grupa serii 1: (8 omów + 8 omów = 24 omów)
Grupa serii 2: (8 omów + 8 omów = 24 omów)
Grupa serii 3: (8 omów + 8 omów = 24 omów)
24 omów na grupę serii / 3 grupy serii = łącznie 8 omów

Impedancja wzbudników 4
W przypadku instalacji z wieloma wzbudnikami przewód połączeniowy nie powinien opierać się o wzbudzaną powierzchnię, aby nie dopuścić do szumu brzęczenia przewodu o powierzchnię. Tam, gdzie drut styka się ze wzbudzoną powierzchnią, przydatne może być dodanie pianki lub filcu, aby amortyzować drut i zapobiegać hałasowi.

Często zadawane pytania

Oto odpowiedzi na niektóre często zadawane pytania dotyczące użycia i zastosowania wzbudników do dźwięku:

1) Po co wybierać wzbudnik zamiast małego głośnika lub konwencjonalnego przetwornika?

Wzbudniki działają poprzez wibrowanie powierzchni, do której są przymocowane, tworząc wysokiej jakości niewidzialny głośnik. Ponieważ podłoże/powierzchnia jest wibrowana w celu wytworzenia dźwięku, nie ma potrzeby stosowania kratek ani otworów w powierzchni, dzięki czemu system jest bardziej odporny na wandalizm i wnikanie czynników atmosferycznych. Cienki profil wzbudnika sprawia, że ​​doskonale nadaje się do zastosowań, w których istnieją ograniczenia przestrzeni i głębokości. Ponadto szerokokątna dyspersja dźwięku z wzbudnika często przekracza standardową wydajność głośników.

2) Czy dwa wzbudniki na jednym panelu mogą stworzyć dźwięk stereo?

TAK! Możliwe jest użycie wzbudnika kanału lewego i prawego na jednym panelu, aby uzyskać dźwięk stereo. O jakości obrazu stereo zadecyduje odległość między wzbudnikami kanału lewego i prawego oraz symetria ich rozmieszczenia na panelu, podobnie jak odległość między konwencjonalnymi głośnikami wpływa na ich obraz stereo. Grupy wzbudników mogą być również używane dla lewego i prawego kanału, zgodnie z zaleceniami dotyczącymi rozmieszczenia w tym artykule.

3) Jak mogę wzmocnić dźwięk o niskiej częstotliwości (bas) wytwarzany przez wzbudnik?

Bas i dźwięki o niskiej częstotliwości są znacznie wzmocnione przy użyciu większych paneli lub większej powierzchni podłoża. Dodatkowo użycie cięższego podłoża pozwoli na uzyskanie głębszego basu, ale kosztem zmniejszonej mocy wysokich tonów.

4) Czy drgania z wzbudnika będą widoczne, czy też „wstrząśnie” urządzeniem lub podłożem, na którym wzbudnik jest zamontowany?

Ponieważ drgania są małe i „szybkie” i rozchodzą się na większą powierzchnię panelu niż typowego głośnika, ruch powierzchni zwykle nie jest widoczny dla słuchacza. Na przykład, gdyby wzbudnik był używany na wyświetlaczach wideo, wizualny wpływ dźwięku generowanego z panelu jest niewidoczny. Wibracje wzbudnika nie będą miały wpływu na większość urządzeń elektronicznych.

5) W jaki sposób wzbudniki są montowane lub mocowane do powierzchni?

Większość wzbudników zawiera pierścień montażowy z klejem do folii typu peel-and-stick, który służy do mocowania wzbudnika dźwięku do większości podłoży lub powierzchni. Przed montażem powierzchnie należy zawsze przygotować (czyste i suche) do usunięcia kurzu, olejów lub innych elementów, które mogą utrudniać sklejenie kleju z powierzchniami.

6) Czy umiejscowienie wpływa na jakość dźwięku wzbudnicy?

Umieszczenie ma wpływ na dźwięk wytwarzany przez wzbudniki, dlatego przed wyborem stałej lokalizacji zaleca się przeprowadzenie testów odsłuchowych i audio. Rozmieszczenie wzbudnika jest szczegółowo omówione w rozdziale "Instalacja wzbudników", ale w skrócie, wzbudniki przesunięte na bok (nie wyśrodkowane) na panelu zapewniają najlepsze wrażenia dźwiękowe. Jednak nie zawsze tak jest, ponieważ jakość dźwięku jest subiektywna i może być różnie odbierana przez słuchacza.

7) Czy mogę przymocować wzbudniki do zwykłych powierzchni (ściany, sufity, drzwi)?

TAK! Wzbudniki mogą zamienić zwykłe powierzchnie w głośniki wysokiej jakości, a wzbudniki często można ukryć za panelami lub wewnątrz nich, aby zapewnić dźwięk z niewidzialnego źródła. W przeciwieństwie do głośników ściennych, które stykają się bezpośrednio z powietrzem i wymagają widocznych kratek w celu ochrony przetworników, wzbudnik wprawia w ruch powierzchnię ściany, aby wytworzyć dźwięk, więc maskownica nie jest wymagana. Powierzchnie, które zapewnią najlepszą wydajność to te, które są cienkie i lekkie, jak drzwi szafek w kuchni lub kabina prysznicowa z włókna szklanego.

8) Czym wzbudnik różni się od urządzenia typu „bass shaker”?

Wzbudniki różnią się od „wytrząsarek basowych” na dwa ważne sposoby. Normalnie urządzenie do wytrząsania basów ma wewnętrzny element masy wewnątrz obudowy, a siła reakcji z wibracji masy wytwarza drgania basu o niskiej częstotliwości. We wzbudnicy masa konstrukcji silnika pozostaje nieruchoma dzięki własnej bezwładności, a energia drgań jest przekazywana bezpośrednio na powierzchnię przez cewkę drgającą. Ponadto konstrukcja "wytrząsarki basowej" jest zwykle ograniczona do niskich częstotliwości ze względu na dużą masę, podczas gdy wzbudnik dźwięku może wytwarzać pełny zakres dźwięku, ponieważ poruszająca się masa jest niewielka. Wybór wzbudnika z bardziej „sztywnym” układem zawieszenia może zwiększyć efektywność akustyczną wzbudnika i panelu, przy jednoczesnym ograniczeniu niskich częstotliwości.